Kurset henvender sig til personale som har ansvar for at støtte og styrke sprogudviklingen i dagtilbud.
På kurset får du en praksisrettet og evidensbaseret tilgang til sprogarbejdet i vuggestuer og børnehaver. Der vil være fokus på alle børn, børn med typisk sprogudvikling, børn, som er forsinkede enten kognitivt eller sprogligt og der vil naturligvis også indgå̊ redskaber til at arbejde med sprogudviklingen hos børn med flere sprog.
Som deltager vil du blive styrket i færdigheder som:
- At identificere børn i sproglige vanskeligheder.
- At screene, vurdere og beskrive et barns sprog.
- At udarbejde handleplaner med afsæt i viden om, hvilke typer aktiviteter, der styrker sproget.
- At vurdere og styrke det generelle børnemiljø.
Du vil få indsigt i:
- hvilke typer aktiviteter, som kan styrke de forskellige dele af sproget
- sprogunderstøttende strategier, som er virksomme i hverdagen.
Du vil blive trænet i:
- at lave små̊ oplæg for forældre og kolleger
- at vejlede og guide pædagoger og forældre til børn, som har behov for ekstra støtte.
Indhold:
Dato Tidspunkt Beskrivelse
Fredag 15. januar 12-15 Sprogtilegnelse hos børn med et og flere sprog
Fredag 29. januar 12-15 Forudsætninger for sproglig udvikling og sproglige
milepæle
Fredag 12. februar 12-15 Sproglige vanskeligheder
Fredag 5. marts 12-15 Sprogunderstøttende strategier
Fredag 19. marts 12-15 Sprogmiljøer, indretning og hverdagens struktur
Fredag 9. april 12-15 Literacymiljøer
Fredag 23. april 12-15 Screening og vurdering af børns sprog – både et og flersprogede børn
Fredag 7 maj 12-15 Vejledning af kolleger og forældre
Fredag 21. maj 12-15 Udarbejdelse af handleplaner med fokus på sprogunderstøttende aktiviteter
Fredag 28. maj 12-15 Udveksling af handleplaner med gensidig inspiration og feedback fra holdet og underviser
Kontakt: trine@sprogin.dk
