Bøger og Artikler

Hej Flue Bog
Hej Flue

Hej Flue er skrevet til vuggestuens ældste børn omkring 2 år. Bogen fokuserer på den gode historie, kombineret med læring om sprog og natur for de allermindste børn. Hej Flues humørbarometer, kan støtte barnet i at tale om følelser. Hej flue er udgivet digitalt i 2017 som led i et pædagogisk udgivelsesprojekt om bøger om natur målrettet vuggestue og børnehave. Judith Annette Sølvkjær og Trine Kjær Krogh.

Hej Flue Tegnebog

Ensiana i Myretuen Bog
Ensiana i Myretuen

Ensiana i Myretuen er målrettet børn på 3-4 år. Fagbogstillægget præsenterer en række kendte insekter, som man ofte finder på legepladsen, og beskriver deres livscyklus og forvandling. Bogen fokuserer på den gode historie, kombineret med læring om sprog og natur. Ensiana i myretuen er udgivet digitalt i 2017 som led i et pædagogisk udgivelsesprojekt om bøger om natur målrettet vuggestue og børnehave. Judith Annette Sølvkjær og Trine Kjær Krogh.

Fluefrieriet Bog
Fluefrieriet

Fluefrieriet er skrevet til børnehavens ældste børn. I fagbogstillægget kan man læse om kendte smådyr og deres habitater, særligt hvor man finder dem på legepladsen. Bogen fokuserer på den gode historie, kombineret med læring om sprog og natur Fluefrieriet er udgivet digitalt i 2017 som led i et pædagogisk udgivelsesprojekt om bøger om natur målrettet vuggestue og børnehave. Judith Annette Sølvkjær og Trine Kjær Krogh.

ITERS-3 -Småbørnsmiljøvurderingsskala Bog
ITERS-3 -Småbørnsmiljøvurderingsskala

Thelma Harms, Debby Cryer, Richard M. Clifford, Noreen Yazejian. Oversættelse og faglig bearbejdning af Helle Iben Bylander og Trine Kjær Krogh: ITERS-3 -Småbørnsmiljøvurderingsskala.

ECERS-E - Fokus på fire læreplansskalaer til børnehave Bog
ECERS-E - Fokus på fire læreplansskalaer til børnehave

Kathy Sylva, Iram Siraj og Brenda Taggart, Oversættelse og faglig bearbejdning af Helle Iben Bylander og Trine Kjær Krogh: ECERS-E - Fokus på fire læreplansskalaer til børnehave.

Samtale er guld Bog
Samtale er guld

Helle Iben Bylander og Trine Kjær Krogh: Samtale er guld - Kommunikation og sprog i børnehøjde

Begrebsaktiviteter - Læring af grundlæggende begreber Bog
Begrebsaktiviteter - Læring af grundlæggende begreber

Kari Hole, Oversat fra norsk af Rasmus holm-Pedersen, Trine Kjær Krogh og Helle Iben Bylander: Begrebsaktiviteter, Læring af grundlæggende begreber.

Jeg er klar! Bog
Jeg er klar!

Janice Greenberg og Elaine Weitzman, Oversat og faglig bearbejdning af Helle Iben Bylander og Trine Kjær Krogh

Sprogmateriale til daginstitutione Bog
Sprogmateriale til daginstitutione

Trine Kjær Krogh og Judith Annette Sølvkjær. Københavns kommune - Afdelingen for Bæredygtig Udvikling.

Vuggestuen (1½ - 2 år) Bog
Vuggestuen (1½ - 2 år)

Vuggestuen (1½ - 2 år)

Vejledning til materialet

Historien: Hej flue

Fagdelen: Der er mange dyr

Plakat: Find dyrene

Plakat: Vred flue

Børnehaven (3 - 4 år) Bog
Børnehaven (3 - 4 år)

Børnehaven (3 - 4 år)

Vejledning til materialet

Historien: Ensiana i myretuen

Fagdelen: Arter og forvandling

Plakat: Myretuelabyrint

Plakat: Find dyrene

Plakat: Forvandling

Børnehaven (5 - 6 år) Bog
Børnehaven (5 - 6 år)

Børnehaven (5 - 6 år)

Vejledning til materialet

Historien: Fluefrieriet

Fagdelen: Habitater

Plakat: Eddie og hunedderkoppen

Plakat: Find dyrene

Plakat: Bestemmelsesnøgle

Plakat: Tegn din legeplads

Udklipsark: Klip ud dyr

Stærkt sprogarbejde Bog
Stærkt sprogarbejde

Helle Iben Bylander og Trine Kjær Krogh: Stærkt sprogarbejde - hele vejen rundt om høj kvalitet i dagtilbuddets sproglige miljøer.

FCCERS-R -Børnemiljøvurderingsskala til dagpleje Bog
FCCERS-R -Børnemiljøvurderingsskala til dagpleje

Thelma Harms, Debby Cryer, mf., Oversættelse og faglig bearbejdning af Helle Iben Bylander og Trine Kjær Krogh: FCCERS-R -Børnemiljøvurderingsskala til dagpleje.

SACERS - Børnemiljøvurderingsskala til Skolefritidsordninger Bog
SACERS - Børnemiljøvurderingsskala til Skolefritidsordninger

Thelma Harms, Ellen Vineberg Jacobs mf., Oversættelse og faglig bearbejdning af Helle Iben Bylander og Trine Kjær Krogh: SACERS - Børnemiljøvurderingsskala til Skolefritidsordninger.

Børn med flere sprog Bog
Børn med flere sprog

Eva-Kristina Salameh, Helle Iben Bylander, Trine Kjær Krogh: Børn med flere sprog,

Sprogvurdering af 2-årige Bog
Sprogvurdering af 2-årige

Helle Iben Bylander og Trine Kjær Krogh: Sprogvurdering af 2-årige,
Samfunds Litteratur

Literacy og læringsmål i indskolingen Bog
Literacy og læringsmål i indskolingen

Peter Heller Lützen, Helle Iben Bylander
Michael Wahl Andersen, Trine Kjær Krogh mf.: Literacy og læringsmål i indskolingen,

Begrebsforståelse - en Vejledning Bog
Begrebsforståelse - en Vejledning

Helle Iben Bylander og Trine Kjær Krogh: Begrebsforståelse - en Vejledning,

Begrebsforståelse - Grundlag for begynder indlæringen Bog
Begrebsforståelse - Grundlag for begynder indlæringen

Inger Kristine Løge, Olav Lunde, ill Katrine Kristiansen, dansk udgave af Helle Iben Bylander og Trine Kjær Krogh. Begrebsforståelse - Grundlag for begynder indlæringen,

ITERS-R: Småbørnsmiljøvurderingsskala Bog
ITERS-R: Småbørnsmiljøvurderingsskala

Thelma Harms, Richard M. Clifford, Debby Cryer. Dansk udgave af Bylander, H.I, & Krogh, T.K.: ITERS-R: Småbørnsmiljøvurderingsskala – Infant/Toddler Environment Rating Scale®, Revised.

ECERS-3: Børnemiljøvurderingsskala Bog
ECERS-3: Børnemiljøvurderingsskala

Thelma Harms, Richard M. Clifford, Debby Cryer. Dansk udgave af Bylander, H.I, & Krogh, T.K.: ECERS-3: Børnemiljøvurderingsskala. Early Childhood Environment Rating Scale®, Third Edition.

Flugten fra sneglefarmen Bog
Flugten fra sneglefarmen

Af Trine Kjær Krogh, Helle Iben Bylander, Nynne Friis Refsgaard, Judith Annette Sølvkjær. Flugten fra sneglefarmen – Et snegleeventyr og en børnefagbog. Hvad ved du om snegle.

Mere end ABC Bog
Mere end ABC

Janice Greenberg og Elaine Weitzman. Oversat og bearbejdet til dansk af Helle Iben Bylander og Trine Kjær Krogh.: Mere end ABC – tidlig literacy i dagtilbud.

New Reynell Developmental Language Scales Bog
New Reynell Developmental Language Scales

NRDLS - New Reynell Developmental Language Scales. udgave af Susan Edwards.
Oversat og bearbejdet af Helle Iben Bylander og Trine Kjær Krogh.

DEL 1: Sprogudvikling og sprogforstyrrelse hos børn Bog
DEL 1: Sprogudvikling og sprogforstyrrelse hos børn

DEL 1: Sprogudvikling og sprogforstyrrelse hos børn - Fonologi, grammatik, leksikon af Ulrika Nettelbladt, Eva-Kristina Salameh. Oversat og bearbejdet af Helle Iben Bylander og Trine Kjær Krogh.

DEL 2: Sprogudvikling og sprogforstyrrelse hos børn Bog
DEL 2: Sprogudvikling og sprogforstyrrelse hos børn

DEL 2: Sprogudvikling og sprogforstyrrelse hos børn - Fonologi, grammatik, leksikon af Ulrika Nettelbladt, Eva-Kristina Salameh. Oversat og bearbejdet af Helle Iben Bylander og Trine Kjær Krogh.

Sprog i samspil Bog
Sprog i samspil

Elaine Weitzman og Janice Greenberg.: Dansk bearbejdelse af Helle Iben Bylander og Trine Kjær Krogh.
Sprog i samspil. En praksisnær guide til sproglig og social læring i dagtilbuddets fællesskaber. The Hanen Program.
Dafolo.

Dit barns sprog Bog
Dit barns sprog

Bylander, H.I, & Krogh, T.K.: Dit barns sprog.

Sprogets milepæle Bog
Sprogets milepæle

Bylander, H.I, & Krogh, T.K.: Sprogets milepæle. Hvornår skal vi være bekymret for et barns sproglige udvikling.

Implementering af evidensbaseret praksis Bog
Implementering af evidensbaseret praksis

Originaltitel: Embedding Evidence-Based Practice in Speech and Language Therapy by Dr. Hazel Roddam and Dr. Jemma Skeat. Oversættelse og dansk bearbejdning - Implementering af evidensbaseret praksis - i det logopædiske arbejdsfelt :Helle Iben Bylander og Trine Kjær Krogh.

Kognition & Pædagogik Bog
Kognition & Pædagogik

Krogh, T.K. & Bylander, H.I.: En bæredygtig tilgang til børn i en flersproget kontekst. Kognition & Pædagogik, 23. årgang nr. 90.

Sprogtilegnelse i et inkluderende perspektiv Bog
Sprogtilegnelse i et inkluderende perspektiv

Bylander, H.I, & Krogh, T.K.: Sprogtilegnelse i et inkluderende perspektiv hos børn unge og voksne med og uden sproglige vanskeligheder.

Børn skal behandles ens, selv om de er forskellige Bog
Børn skal behandles ens, selv om de er forskellige

Krogh, T.K., Bylander, H. I, Thomsen, M.: Børn skal behandles ens, selv om de er forskellige. 0-14, årgang 23, nr. 1 2013.

Skrivelyst i fagene Bog
Skrivelyst i fagene

Krogh, T. K: Skriftsprog i bevægelse – læsning og idræt.

Madsbjerg m.fl. (red.): Skrivelyst i fagene.

Håndbog om matematik i grundskolen Bog
Håndbog om matematik i grundskolen

Andersen M. W. og Krogh, T. K.: Faglig læsning kræver faglig indsigt i Andersen M. W. Weng, P. (red.) Håndbog om matematik i grundskolen.

Narrativ teori i pædagogers praksis Bog
Narrativ teori i pædagogers praksis

Krogh, T.K.: Narrativ sprogpædagogik, I Rithcie, Tom (red.): Narrativ teori i pædagogers praksis.
 

Læsning og skrivning i alle fag Bog
Læsning og skrivning i alle fag

Andersen, M.W.og Krogh, T.K: At regne med forståelse, I Hammershøi, Larsen og Holm-Larsen (red.): Læsning og skrivning i alle fag

Glæden ved at arbejde Bog
Glæden ved at arbejde

Krogh, T.K.: Glæden ved at arbejde, Kronik i Kristelig Dagblad 23. juli 2012.

Ud i skoven med skriften Bog
Ud i skoven med skriften

Krogh, T.K. og Mulvad, R.: Ud i skoven med skriften – et aktivitetsforløb med fokus på tidlig literacy I: Madsbjerg m.fl.(red.): Skrivelyst i børnehaven.
 

Nana og matematikken Bog
Nana og matematikken

Andersen, M.W. og Krogh, T.K.: Nana og matematikken – om faglig læsning i matematik. I: Matematik nr. 6, 2011.

Læs og forstå matematik Bog
Læs og forstå matematik

Andersen, M.W. og Krogh T.K.: Læs og forstå matematik – Faglig læsning grundlag for tilegnelse af matematiske kompetencer, Alinea (Udkom 2012 på Cappelen Damm Akademisk forlag i Norge under titlen: Les og forstå matematikk).
 

Dansk som andetsprog Bog
Dansk som andetsprog

Krogh, T.K.: Dansk som andetsprog, Sprogvurdering af børn med flersproglig baggrund og Uddannelse, I: Basse, Bylander og Månsson (red.): Håndbog i sprogstimulering.
 

Stræk og slip Bog
Stræk og slip

Riise, D. V. og Krogh, T.K.: Stræk og slip – Bevægelse og afspænding i voksenundervisningen. Målrettet undervisning af mennesker med sociale, psykiske eller udviklingsmæssige vanskeligheder.
 

Min første dansker Bog
Min første dansker

Erdem, A., Krogh, T.K., og Lützer, L. (2007): Min første dansker – fra indvandrerundervisning til dansk som andetsprog.